Treťou
časťou autičkárskej série nás budú sprevádzať tzv. súkromné
účely. Zameriame sa na uplatňovanie daňových výdavkov spojených
s motorovým vozidlom využívaným aj na súkromné účely
podľa § 19 ods. 2 písm. t) zákona č. 595/2003 Z. z. v platnom
znení (ZDP).
Predpoklady,
ktoré si zvolíme dnes, budú:
-
automobil si SZČO alebo obchodná spoločnosť kúpila a zaradila do obchodného majetku
-
vstupná cena je vyššia ako 1 700,- EUR a nižšia ako 48 000,- EUR
-
auto bude využívané na podnikanie ako i na súkromné účely
Daňové hľadisko
§
19 ods. 2 písm. t) ZDP
Daňové
výdavky, ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok
ustanovených v tomto zákone, sú: „výdavky
(náklady) na obstaranie, technické zhodnotenie, prevádzkovanie,
opravy a udržiavanie majetku, okrem výdavkov na osobnú potrebu
podľa § 21 ods. 1 písm. i), výdavkov súvisiacich s
nehnuteľnosťami a zamestnávateľa, ktorý uplatňuje postup podľa
§ 5 ods. 3 písm. a), a to
1.
vo forme paušálnych výdavkov vo výške 80%, ak je tento majetok
využívaný aj na súkromné účely, alebo
2.
v preukázateľnej výške v závislosti od pomeru používania tohto
majetku na zabezpečenie zdaniteľného príjmu,“
Čo
to znamená? Zákonné
obmedzenie
výšky daňových výdavkov.
Daňový výdavok je uznaný len v pomernej časti v akej
sa majetok požíva na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie
zdaniteľných príjmov. Pomerná
časť sa uplatní na odpisy, technické zhodnotenie, prevádzkovanie,
opravy, udržiavanie.
Dôležitá
poznámka: Daň
z motorových vozidiel sa nekráti, bez ohľadu na rozsah
použitia motorového vozidla na podnikanie a na súkromné
účely (§ 19 ods. 3 písm. j) ZDP).
Zákon
dáva možnosť výberu medzi:
paušálnym
uplatňovaním výdavkov vo výške 80 %
-
výhodou je, že správca dane ďalej nebude zisťovať skutočný pomer používania auta na podnikateľské a súkromné účely
-
správca dane ale môže skúmať, či je auto skutočne využívané na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľného príjmu (čo je základnou podmienkou pre uplatňovanie daňových výdavkov, ako sme si hovorili už v začiatkoch našej série článkov)
preukázateľnou
výškou výdavkov v závislosti od skutočného využitia
auta na podnikateľské a súkromné účely
-
daňovník vie/musí preukázať správcovi dane skutočný pomer používania autíčka pre uplatnenie výdavku v rozmedzí nad 80 % do 100 %
(100
% = plné využívanie auta na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie
zdaniteľných príjmov)
-
spôsob preukazovania ostáva na daňovníkovi (napr. interný predpis)
Vyššie
uvedené sa neuplatní u zamestnávateľa uplatňujúceho postup
podľa § 5 ods. 3 písm. a).
To
znamená prípad, kedy zamestnávateľ poskytne zamestnancovi auto na
služobné aj súkromné účely v 1. až 8. roku od jeho
zaradenia do užívania a zamestnancovi zdaňuje 1 % zo vstupnej ceny
automobilu (vrátane DPH).
§
5 ods. 3 písm. a)
„Príjmom
zamestnanca je aj počas ôsmich bezprostredne po sebe nasledujúcich
kalendárnych rokov od zaradenia motorového vozidla do užívania
vrátane, suma vo výške 1% v
1.
prvom roku zo vstupnej ceny (§ 25) motorového vozidla
zamestnávateľa, poskytnutého na používanie na služobné a
súkromné účely za každý aj začatý kalendárny mesiac; ak ide
o prenajaté motorové vozidlo, vychádza sa z obstarávacej ceny u
pôvodného vlastníka, a to aj ak dôjde k následnej kúpe
prenajatého motorového vozidla, pričom ak vo vstupnej cene nie je
zahrnutá daň z pridanej hodnoty, na účely tohto ustanovenia sa o
túto daň vstupná cena zvýši,
2.
nasledujúcich siedmich kalendárnych rokoch zo vstupnej ceny
motorového vozidla podľa prvého bodu každoročne zníženej o
12,5% k prvému dňu príslušného kalendárneho roka za každý aj
začatý kalendárny mesiac jeho poskytnutia na používanie na
služobné a súkromné účely, pričom na účely výpočtu
nepeňažného príjmu sa vstupná cena motorového vozidla
zamestnávateľa podľa prvého bodu zvýši aj o sumu technického
zhodnotenia motorového vozidla vykonaného v týchto rokoch,“
Príklad
1: SZČO
SZČO
si kúpil a zaradil do obchodného majetku auto, ktoré na 50 %
využíva jeho rodina súkromne. SZČO nemôže uplatniť 100 %
výdavkov spojených s využívaním tohto auta a rozhodol
sa pre § 19 ods. 2 písm. t) bod 1. a teda si uplatní 80 %
paušálne výdavky na obstaranie (odpisy), prevádzkovanie, opravy
a udržiavanie, poistenie apod.. Skutočný pomer využívania
auta na súkromné účely ďalej neskúma. Daň z motorových
vozidiel si uplatní v plnej výške.
Príklad
2: Právnická osoba
Auto
poskytnuté zamestnancovi na služobné a súkromné účely
u zamestnávateľa znamená, že zamestnancovi zdaňuje
nepeňažný príjem vo výške 1 % zo vstupnej ceny vozidla
a nekráti
daňové výdavky! (sú plne uznané; v prípade PHL – len
tie, ktoré súvisia s podnikaním).
Postup podľa § 19 ods. 2 písm. t) uplatní až v 9. roku
a ďalších rokoch od jeho zaradenia do užívania, v prípade
ak naďalej poskytuje automobil zamestnancovi aj na súkromné účely.
Rozdiel
„80 % - ných paušálov“
Úprava
paušálu PHL (§ 19/2/l/3.) do výšky 80 % nesúvisí
a nenadväzuje
na úpravu paušálu 80 % na obstaranie, technické zhodnotenie,
prevádzkovanie, opravy a udržiavanie majetku (§ 19/2/t).
To
znamená, že ak daňovník uplatňuje 80 % paušál na PHL,
neznamená to automaticky aj
krátenie výdavkov na 80 %
podľa § 19/2/t. Nie je možné
automaticky tvrdiť, že tento daňovník používa predmetné
auto aj na iné než podnikateľské účely.
Obidve
úpravy boli zavedené so zámerom zníženia administratívnej
náročnosti.
Pri
paušále 80 % na PHL to znamená, že nemusí viesť knihu jázd.
Pri
paušále 80 % podľa § 19/2/t správca dane nebude skúmať
skutočný pomer využívania majetku na podnikateľské a súkromné
účely, ale len, či majetok slúži na dosiahnutie, zabezpečenie
a udržanie zdaniteľných príjmov.
–
Naša
autičkárska séria sa presunula do zložitejšej oblasti, a aby
sme tieto okruhy postupne zvládli a uložili si ich v našich
ekonomických hlavičkách,
ďalšia
časť bude kontinuálne nadväzovať na automobil využívaný
podnikanie aj na súkromné účely
z pohľadu
dane z pridanej hodnoty.