Štvrtou
časťou série nadväzujeme na časť tretiu a síce z pohľadu
zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
v platnom znení (ZDPH).
Predpoklady
zostávajú zachované:
-
automobil si SZČO alebo obchodná spoločnosť kúpila a zaradila do obchodného majetku
-
vstupná cena je vyššia ako 1 700,- EUR a nižšia ako 48 000,- EUR
-
auto bude využívané na podnikanie ako i na súkromné účely
Daňové
hľadisko/
Odpočítanie DPH
Trochu
teórie podľa § 49 ods. 5 ZDPH:
„Platiteľ,
ktorý nadobudne hmotný majetok, ktorý je podľa osobitného
predpisu odpisovaným majetkom, a pri nadobudnutí tohto majetku
predpokladá jeho použitie na účely svojho podnikania, ako aj na
iný účel ako na podnikanie, sa môže rozhodnúť okrem
investičného majetku uvedeného v § 54 ods. 2 písm. b) a c), že
neodpočíta časť dane, ktorá zodpovedá rozsahu použitia
hmotného majetku na iný účel ako na podnikanie. Ak sa platiteľ
rozhodne, že neodpočíta časť dane, ktorá zodpovedá rozsahu
použitia hmotného majetku na iný účel ako na podnikanie,
nepovažuje sa použitie tohto hmotného majetku na iný účel ako
na podnikanie v tomto rozsahu za dodanie tovaru za protihodnotu ( §
8 ods. 3) alebo dodanie služby za protihodnotu ( § 9 ods. 2). Ak
platiteľ použije prijaté služby a nadobudnutý hmotný majetok
iný ako hmotný majetok, ktorý je podľa osobitného predpisu
odpisovaným majetkom, na účely svojho podnikania, ako aj na iný
účel ako na podnikanie, odpočíta daň len v pomere zodpovedajúcom
rozsahu použitia na podnikanie k celkovému rozsahu použitia; ak
platiteľ uplatňuje výdavky (náklady) na spotrebované pohonné
látky vo forme paušálnych výdavkov podľa osobitného predpisu a
nemôže preukázať rozsah použitia pohonných látok na účely
svojho podnikania a na iný účel ako na podnikanie, môže
odpočítať daň z kúpy pohonných látok do výšky paušálnych
výdavkov podľa osobitného predpisu. Pomer použitia hmotného
majetku a služieb na podnikanie a na iný účel ako na podnikanie
platiteľ určí podľa výšky príjmu z podnikania a iného príjmu
ako je príjem z podnikania, doby používania hmotného majetku a
služieb na podnikanie a na iný účel ako na podnikanie alebo podľa
iného kritéria, použitie ktorého objektívne odráža rozsah
použitia hmotného majetku a služieb na podnikanie a na iný účel
ako na podnikanie. Ustanovenie odseku 4 týmto nie je dotknuté.“
Žiaľ,
v prípade DPH neplatí zjednodušená premisa pri použití
automobilu aj na súkromné účely „neuplatním 20 % z DPH
a mám pokoj“.
Táto
možnosť platí len pri PHL a za
podčiarknutých podmienok
– možnosť pre platiteľa dane, ktorý uplatňuje výdavky na
spotrebované PHL vo forme paušálnych výdavkov podľa zákona
o dani z príjmov (ZDP) a
nemôže preukázať rozsah použitia PHL na účely svojho
podnikania a na iný účel ako na podnikanie,
môže odpočítať daň z kúpy PHL do výšky paušálnych výdavkov
podľa ZDP.
Pri
nadobudnutí automobilu máme 2 možnosti, ktoré si opíšeme
v príkladoch.
Pri
použití prijatých služieb a tovarov (neodpisovaných) na
podnikanie ako i súkromné účely, platiteľ odpočíta daň
len v pomere zodpovedajúcom rozsahu použitia na podnikanie
k celkovému rozsahu použitia. Vyplýva
nám povinnosť preukázania tohto rozsahu.
Kritériá,
na základe ktorých platiteľ dane určí pomer použitia majetku a
služieb na účely podnikania a na iný účel ako na podnikanie:
-
podľa výšky príjmu z podnikania a iného príjmu ako je príjem z podnikania
-
doby používania hmotného majetku a služieb na podnikanie a na iný účel ako na podnikanie
-
iné kritérium, ktoré objektívne odráža rozsah použitia hmotného majetku a služieb na podnikanie a na iný účel ako na podnikanie
Povedzme
si to jednoduchšie a s príkladmi:
Príklad
1: Odpočítanie DPH pri nadobudnutí automobilu – 1. možnosť
Podnikateľ
alebo obchodná spoločnosť kúpila autíčko, pri jeho nadobudnutí
predpokladá jeho použitie na účely svojho podnikania aj na
súkromné účely (napr. na súkromnú spotrebu alebo jeho
zamestnancov).
Už
pri kúpe majetku odpočíta daň len v rozsahu použitia majetku na
podnikanie.
Teda
došlo k rozhodnutiu neodpočítať časť DPH, ktorá zodpovedá
rozsahu použitia autíčka na súkromné účely.
V takom
prípade je neodpočítaná časť DPH súčasťou vstupnej ceny auta
podľa § 25 ods. 5 písm. b) zákona o dani
z príjmov (ZDP).
Príklad
2: Odpočítanie DPH pri nadobudnutí automobilu – 2. možnosť
Administratívne
náročnejšia.
Podnikateľ
alebo obchodná spoločnosť kúpila autíčko, pri jeho nadobudnutí
predpokladá jeho použitie na účely svojho podnikania aj na
súkromné účely (napr. na súkromnú spotrebu alebo jeho
zamestnancov).
Pri
kúpe majetku odpočíta daň v plnej výške a následne
sa každé súkromné použitie auta považuje za dodanie
služby za protihodnotu a platiteľ DPH musí odviesť DPH
na výstupe ako to vyplýva z § 9 ods. 2 ZDPH (§ 8 ods. 3
pri tovaroch).
Táto
DPH sa účtuje na ťarchu nákladov. V prípade, ak
zamestnávateľ zdaní nepeňažný príjem zamestnanca z použitia
motorového vozidla podľa § 5 ods. 3 písm. a) ZDP, nekráti
výdavky (náklady) v zmysle § 19 ods. 2 písm. t) a
§ 24 ods. 8 ZDP a predmetná DPH, účtovaná na ťarchu nákladov,
je daňovým výdavkom podľa § 19 ods. 2 písm. a) a
§ 19 ods. 3 písm. k) bod 2. ZDP.
Príklad
3
Zamestnávateľ
poskytol auto zamestnancovi aj na súkromné použitie. Zdanil mu
nepeňažný príjem v zmysle ZDP. Počas roka 2017
zamestnávateľ uhradil za servis auta sumu 600 EUR, z toho DPH
100 EUR. Podľa zákona o DPH nárok na odpočítanie je
povedzme 70 EUR (rozsah použitia služby na podnikanie je 70 %).
Časť DPH vo výške 30 EUR, na ktorú nevznikol nárok na
odpočítanie je daňovým výdavkom podľa § 19 ods. 3 písm. k)
bodu 2. ZDP.
Príklad
4
SZČO
používa auto aj na súkromné účely a uplatňuje výdavky
podľa § 19 ods. 2 písm. t) ZDP vo forme paušálu 80 %. Taktiež
uhradil servis automobilu, ale v jeho prípade časť DPH, ktorú
nie je možné odpočítať, nie je daňovým výdavkom (viaže sa
k nákladu, ktorý nie je uznaný za daňový).
Na
záver si trošku zapolemizujeme a vrátime sa k 2. časti
autičkárskej série a nášmu tvrdeniu, že:
„Odpočítanie DPH
Ak
podnikateľ, platiteľ DPH, využíva auto zaradené do obchodného
majetku výlučne
na podnikanie,
môže uplatniť
odpočet
dane
z výdavkov súvisiacich s obstaraním a prevádzkou
vozidla v plnej
výške.
Ak
pri využívaní auta výlučne na podnikanie uplatňuje výdavky na
spotrebované PHL vo
forme paušálnych výdavkov,
daň z nákupu PHL môže odpočítať
podľa nášho názoru
-
len do výšky paušálnych výdavkov (§ 49 ods. 5 zákona č. 222/2004 o dph) – ak nevedie knihu jázd resp. nemôže preukázať rozsah použitia pohonných látok na účely svojho podnikania a na iný účel ako na podnikanie,
-
v plnej výške, ak vie preukázať rozsah použitia PHL výlučne na účely svojho podnikania.“
Podčiarknutá
časť
je síce pravdivá, ale v praxi prakticky nerealizovateľná
alebo radšej povieme neodporúčaná. Prečo?
Jednoducho
pri prevádzkovaní vozidla nám takmer vždy vznikajú aj iné
náklady ako PHL. Nie je logické tvrdiť, že platiteľ na jednej
strane u PHL “nemôže
preukázať rozsah použitia pohonných látok na účely svojho
podnikania a na iný účel ako na podnikanie“
a na druhej strane u ostatných tovarov iných ako PHL a služieb
spojených s týmto autíčkom “preukáže
rozsah použitia na podnikanie a na iný účel ako na podnikanie“,
a to podľa kritéria, ktoré objektívne odráža rozsah použitia
hmotného majetku a služieb na podnikanie a na iný účel ako na
podnikanie, napr. pomerom ubehnutých km na podnikateľské účely k
celkovo
ubehnutým km za dané obdobie.
Bolo
by neefektívne, aby sa podnikateľ dobrovoľne rozhodol pre krátenie
DPH pri PHL a pri ostatných službách a tovaroch
preukazoval rozsah použitia motorového
vozidla na podnikanie a na iný účel ako na podnikanie.